tisdag, april 10, 2007

Avreaktion

Jag skrev en text för några år sen om it-tekniker och vad de säger då användaren har gått.

Summeringen av det var att;
- Ja, it-teknikerna talar illa om användarna.
men...
Orsaken till att användaren inte får höra det beror inte på att teknikern är feg, utan snarare på att han inte förtjänar att höra det.

Många ärenden man får in då man jobbar som IT-tekniker är småsaker som gör en irriterad och frustrerad. Så man talar illa om användarna för att få ventilera sin frustration och avreagera sig, inte för att man tycker användarna verkligen är idioter.

Tro mig, de gånger jag stött på en användare jag verkligen tyckt varit en idiot så har jag gjort nåt åt det.


Varför skriver jag då om detta just nu?
Jo, med tanke på vad som hänt på en del av de bloggar jag läser den senaste tiden så skulle jag vilja dra samma paralell vad gäller bloggar.

Jag är inte anonym här.
Jag är heller inte helt öppen med allt.

Om jag skriver illa om en chef eller en kollega här så kan det finnas tre olika orsaker;
- Jag behöver formulera mig i skrift för att komma fram till vad jag ska göra åt saken.
- Jag har redan tagit upp det med den det berör.
eller troligast;
- Jag behöver få ventilera.

Faktum är att om det nu är så att jag behöver ventilera och jag väljer att göra det här, så gäller fortfarande det att den som det berör inte förtjänar att höra det, för jag avreagerar mig och problemet är inte tillräckligt stort för att behöva hanteras på nåt annat sätt.
Att man sen, på några minuter, kan ta reda på både vem jag är och var jag jobbar, innebär inte att jag smutskastar någon. Hela poängen med att jag inte skriver ut det i klartext är just att man inte ska göra nån sån sökning, man ska inte ta reda på vem det handlar om.

Kan man inte hantera detta (iofs ganska veka) skydd av dem man pratar om, så ska man kanske inte läsa andras bloggar.


Om någon skulle få för sig att maila nån jag avreagerat mig om för att peka på min blogg och att jag "talar illa" om den personen så skulle jag bli upprörd.

Främsta skälet till det är just att den person det handlade om inte förtjänade att höra det!
Upplevelsen att få läsa det, och den ångest, ilska eller andra känslor det skulle framkalla var precis det jag ville bespara personen ifråga.

2 kommentarer:

Babushka sa...

=)
Mycket bra formulerat. Jag har försökt få fram det du skriver då jag dels tagit upp det med personen i fråga, dels inte tycker att denna person inte tjänar på att få höra en icke-konstruktiv version.

Max sa...

Tack,
jag fick dock intrycket att personen i fråga snabbt hamnade alldeles för mycket på defensiven för att vara mottaglig för ett resonemang som detta...