onsdag, april 16, 2008

F'låt?

Läste Nini's inlägg "Sorry is a sad excuse" vilket fick mig att tänka...

Hade en kompis som sa "Förlåt" en massa för några år sen.
Han hade också ovanan att ringa mig mitt i natten...

Han ringer en natt och börjar med "Förlåt men...", jag säger "Ok".
Han ringer nästa natt med samma inledning varpå jag säger att "Nej, det är inte ok. Du ringer denna natt utan verklig anledning annat än att du är uttråkad och du ringde mig igår natt med samma anledning..." varpå han avbryter mig med nåt i stil med "Men... igår räknas inte, du förlät mig för det..."

Då slog det mig;
Förlåt funkar... men det är inte så lätt längre som det var då man var liten.
Det är ett avtal. Det underförstådda i att man förlåter någon är att man gör det under förutsättning att personen ifråga försöker bättra sig.

Inga kommentarer: