onsdag, juni 10, 2009

Jag är inte pirat!

Säga vad man vill så här veckan efter EU-valet, men en sak är jag säker på; Jag är inte "Pirat".

Oavsett vad eller hur man gör det är jag övertygad om att en försvagning av upphovsrätten är farlig för vår kultur, ett avskaffande av den en katastrof och försvagning repektive borttagande av patenträtten farlig och katastrofal för samhället i stort.

Piratpartiet belyser ett problem, men de metoder de föreslår för att åtgärda problemet är inte realistiska om man vill ha ett fungerande samhälle.

- Utan upphovsrätt kommer nästintill ingen kunna livnära sig på att skriva pjäser, musik eller böcker.
- Utan patent försvinner företagens möjlighet att tjäna pengar på en uppfinning, så varför ska de syssla med forskning då? Så fort de är klara kommer ju någon som inte behöver betala för forskningen att börja sälja samma produkt och konkurrera ut dem.

Ett av Piratpartiets vanligare argument är att dagens regler gör en stor del av sveriges befolkning till brottslingar som bryter mot lagen men... gäller inte samma sak t.ex. hastighets regler?

Jag hoppas att de flesta som röstade på Piratpartiet gjorde det för att de vill att debatten om hur man ska hantera den "nya" tekniken ska leva vidare och också börja föras i EU, inte för att de tycker att partiets idéer är vettiga.

Inga kommentarer: