tisdag, januari 26, 2010

Lojalitet

I en annan blogg jag läser har det på siståne kommit några inlägg om att det är tugnt på jobbet med alldeles för mycket att göra och så.
Jag har själv varit på kanten och balanserat, med resultatet att jag var fysiskt oförmögen att jobba övertid i fem år efteråt. (Övertid ledde till stressfeber och sjukskrivning)

Under de sista två månaderna på det jobbet hade jag en diskussion med vice VDn på företaget där han, bland annat anklagade mig för att inte vara tillräckligt lojal mot företaget.
Mitt svar gjorde honom tydligen mållös, för mitt svar var; "Varför ska jag vara lojal mot företaget då företaget inte är lojalt mot mig?"

Hans oförmöga att svara fick mig att tänka efter...
Jag vet inte om det är Jantelagen eller vad det är, men det finns nån grundläggande inställning som tar för självklart att man ska vara lojal mot sin arbetsgivare.

Funderingen att lojalitet går åt båda hållen och att arbetsgivaren faktiskt måste förtjäna denna lojalitet på anat sätt än att betala den lägsta lön de kan komma undan med brukar inte dyka upp alls lika ofta.

3 kommentarer:

Fröken Svensson sa...

Håller med! Vad bra skrivet av dig! Du vet ju vad som hände mig.
Kram!

Anonym sa...

Ja visst är det så..! Man skall vara TACKSAM att man får jobba på företaget verkar parollen vara. Man ska jobba arslet av sig, visa sig framåt och "på tå" och sätta mål efter mål på utvecklingsplanen.

But for WHAT..? Lönen stiger knappast i samma takt som man stressar, mår dåligt, böjer sig baklänges för att hinna med allt och dessutom vara käck o glad o pigg på nya uppgifter.

Själv gick jag in i väggen för 3,5 år sen och efter att jag blivit frisk efter depression o panikångest har jag lagt av med att vara Fröken Duktig, för det är ingen som tackar mig för det ändå. Jag är LAGOM, vilket visar sig vara bättre än genomsnittet i vilket fall som helst, så jag går till mitt arbete, gör det jag skall o klockan fem är det hatten på. Tack o hej.

Företaget jag jobbar på för tillfället har inte gett mig nånting anat än dåligt ledarskap så jag ser ingen anledning till att ge dem mer än så.

been there done that sa...

Håller med. Jag försöker lära mig hitta den där balansen för jag är banne mig i riskzonen. Det blir inga extra pengar för allt jobb utöver. Allt ska ingå inom arbetstiden. Men det funkar inte, det är sällan man hinner jobba ostört på plats.

Lite krass har jag blivit, ge mig pengar så kan jag vara lojal ;). Men å andra sidan sitter den där jävla duktighetsministern och hackar mig i ryggen. Gör ett bra jobb bla bla bla...